People sitting in Finlandia main hall

Monimuotoisuudesta kilpailuetua teknologiayrityksille - Women in Tech Forum kerää Finlandia-talolle 1200 tekniikan alan osaajaa

Women in Tech -viikkoa vietetään 7.-11. lokakuuta. Viikko huipentuu 11. lokakuuta tekniikan alan osaajat kokoavaan Women in Tech Forumiin Finlandia-talolle.

Teknologiayrityksiin tarvitaan jo vuoteen 2021 mennessä 53 000 uutta osaajaa.

”Teknologia-ala on miesvaltainen: työntekijöistä vain noin viidennes on naisia ja sama pätee opiskelijoihin ja tutkijoihin. Alan monimuotoisuuden kasvattaminen on tärkeää, tarvitsemme teknologia-aloille lisää naisia”, sanoo Marjo Miettinen, yksi Women in Tech -organisaatioverkoston perustajista sekä Teknologiateollisuuden hallituksen puheenjohtaja.

Nyt jo neljättä kertaa järjestettävä Women in Tech Forum kerää Finlandia-talolle 1200 osallistujaa. Tapahtuman paikat täyttyivät 12 minuutissa.

”Women in Techin tavoitteena on innostaa lisää naisia teknologia-alalle. Verkotamme opiskelijoita ja työelämässä olevia osaajia ja tarjoamme roolimalleja ja menestymisen reseptejä niin tutkimus- kuin yritysmaailmaankin – tällaisille tilaisuuksille on todella paljon kysyntää”, sanoo Piia Simpanen, kasvuohjelmien päällikkö ja Women in Tech -organisaatioverkostotoiminnan vetäjä Teknologiateollisuudesta.

Tänä vuonna Forumin teema on Impact our Future. Ilmastonmuutos ja globaalit megatrendit muuttavat maailmaa vauhdilla. ”Teknologian avulla voimme kehittää ratkaisuja maailman suurimpiin haasteisiin. Tätä haluamme myös Forumissa korostaa”, sanoo Simpanen.

Forumin pääpuhujina ovat Yahoon entinen toimitusjohtaja, LumiLabsin perustaja Marissa Mayer, vuonna 2018 Forbesin “Top 50 Women in Tech in the World” -listalle nostama Strauss Energyn omistaja Charity Wanjiku, innovatiivisia pakkausmateriaaleja valmistavan Sulapacin toinen perustaja Laura Tirkkonen-Rajasalo sekä Jussi Herlin, Koneen hallituksen varapuheenjohtaja.

”Monimuotoisuutta arvostavassa ja kaikkia huomioivassa työympäristössä jokainen työntekijä saa olla mitä tai kuka haluakaan olla ja erilaisuus on vahvuus – myös liiketoimintamielessä. Monille menestyville yrityksille monimuotoisuus ja mukaanottamisen kulttuuri ovat olennainen osa yrityksen kasvustrategiaa”, Simpanen korostaa.

Forum on loppuunvarattu, mutta puheenvuorot ovat katsottavissa striimin kautta.

Piia Simpanen, Kasvuohjelmien päällikkö, Teknologiateollisuus ry
040 019 9399, piia.simpanen@teknologiateollisuus.fi

Haastattelupyynnöt:

Laura Nousiainen, Netprofile
0400 720 145, laura@netprofile.fi

Women in Tech on organisaatioverkosto, jonka tavoitteena on kasvattaa naisten määrää teknologia-alalla ja korostaa monimuotoisuuden arvoa teknologiayrityksissä. Toiminnasta vastaa Teknologiateollisuus ry. Women in Tech Forum huipentaa Women in Tech -viikon. Viikon aikana on järjestetty lukuisia tilaisuuksia ympäri Suomen. Women in Tech Forum järjestetään neljättä kertaa. Aikaisemmin Forum on järjestetty vuosina 2013, 2015 ja 2017.