shutterstock_1014319966.jpg

Sähköliiton lakko alkamassa – työnantajan ratkaisumalli ei kelvannut

SAK:lainen Sähköliitto on aloittamassa järjestöpoliittisen lakon teknologiateollisuudessa torstaiaamuna kello 6.00. Lakonuhka koskee kahtatoista teknologiateollisuuden kärkiyritystä, ja lakon pituudeksi on ilmoitettu neljä viikkoa. Sähköliitto vaikeuttaa yritysten toimintaa puhtaasti järjestöpoliittisista syistä. Erimielisyydessä ei ole kyse sähkömiesten työehdoista.

Sähköliito torjui alkuviikosta Teknologiateollisuuden esittämän ratkaisumallin, jolla Sähköliiton edustus työpaikoilla olisi voitu ratkaista. Näin ollen ilmoitettu lakko on alkamassa.

Teknologiateollisuuden palveluksessa työskentelee kaiken kaikkiaan noin tuhat Sähköliiton jäsentä, joista valtaosa työskentelee lakon kohteena olevissa yrityksissä. Sähköliitto haluaa liiton jäsenille erityisaseman ja omat luottamusmiehet.  Liiton vaatimus ei ole mahdollinen työehtosopimusjärjestelmän näkökulmasta.

Sähköliitto on tunnustanut myös valtakunnansovittelijan johdolla käydyissä neuvotteluissa, että riidassa ei ole kyse sähkömiesten työehdoista. Työehdoista sovitaan Teollisuusliiton kanssa solmittavalla ns. metallin sopimuksella, jota sovelletaan teknologiateollisuudessa kaikkiin työntekijöiden henkilöstöryhmään kuuluviin riippumatta henkilön ammattiliitosta.

Sähköliiton vaatimus omista luottamusmiehistä on mahdoton. Työehtosopimusjärjestelmän kannalta ei ole mahdollista, että jonkin muun liiton kuin työehtosopimuksen solmineen liiton edustaja toimii luottamusmiehenä, tulkitsee Teollisuusliiton solmimaa sopimusta ja käyttää itsenäistä sopimisvaltaa työpaikalla. Sähköliiton edustajalla ei olisi myöskään velvoitteita, jotka työehtosopimusjärjestelmän mukaan kuuluvat luottamusmiehelle.

Teknologiateollisuus esitti viime viikolla ratkaisumallin, jonka mukaan Sähköliiton paikallisesti valittava edustaja voi tietyin edellytyksin toimia luottamusmiehen asiantuntija-apuna työpaikan neuvottelu- ja kehittämistilanteissa. Näin voidaan varmistaa tieto sähköalan työhön liittyvistä erityiskysymyksistä. Järjestely edellyttää, että Teollisuusliittoon kuuluva luottamusmies ja työnantaja sopivat asiasta. Sähköliitto hylkäsi vastaantulon.

– Sähköliitto käyttää lakkoasetta vain järjestöpoliittisen asemansa pönkittämiseksi. Toiminta on liiton jäsenten ja yritysten kannalta vastuutonta ja vahingoittaa myös työntekijöiden henkilösuhteita työpaikoilla, sanoo neuvottelujohtaja Pekka Kärkkäinen Teknologiateollisuus ry:stä.

Suurta vahinkoa

Sähköliiton lakko aiheuttaa yrityksille suurta vahinkoa ja kustannuksia. Huolto- ja korjaustyöt voivat keskeytyä, ja joissakin yrityksissä koko tuotanto saatetaan joutua pysäyttämään. On myös mahdollista, että joissakin yrityksissä tuotantoa siirretään ulkomaille joko omiin yrityksiin tai alihankkijoille. Tästäkin aiheutuu kustannuksia ja ylimääräistä järjestelyä. Lisäksi lakko voi vaikuttaa muun henkilöstön työskentelyedellytyksiin ja alihankkijoiden toimintaan.

Neuvottelujohtaja Pekka Kärkkäinen, puh. 040 060 8522
Työmarkkinajohtaja Minna Helle, puh. 050 341 4884