Saku Vuori katsoo kameraan

Saku Vuori vetämään Metallinjalostajia

Filosofian tohtori Saku Vuori on valittu Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään elo-syyskuun vaihteessa.

FT, Saku Vuori aloittaa Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtajana 28.8. Vuori siirtyy tehtävään Geologian tutkimuskeskuksesta, jossa hän toimii tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta vastaavana johtajana. Aikaisemmin Metallinjalostajien toimitusjohtajana toiminut Kimmo Järvinen siirtyi SSAB:n palvelukseen Brysseliin.

”On erittäin motivoivaa ryhtyä tähän tehtävään. Pelkästään Metallinjalostajien jäsenyritysten liikevaihto Suomessa oli 14 miljardia euroa vuonna 2022 ja työllistämisvaikutus suoraan ja epäsuorasti yhteensä lähes 50 000 henkilöä. Metallien tarve maailmassa kasvaa pitkällä aikavälillä vihreän siirtymän, kaupungistumisen, teknologiakehityksen ja kehittyvien maiden elintason nousun myötä”, Saku Vuori toteaa.

Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtajana Saku Vuori vastaa alan elinkeinopoliittisesta edunvalvonnasta. Suomalaisen metallien jalostuksen kilpailukyky on tärkeää paitsi talouden myös vähähiilisyyden näkökulmasta.

”Energian ja materiaalien osalta olemme siirtymässä fossiilisesta aikakaudesta metallien ja mineraalien aikakauteen. Tämä siirtymä on välttämätöntä tehdä ympäristön ja ilmaston kannalta kestävästi, mikä avaa merkittävät mahdollisuudet rakentaa teollista menestystä Suomelle – huippuosaavalle ja kokoaan suuremmalle metallinjalostajalle”, Vuori sanoo.

Metallinjalostajat ry on Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistys ja yksi viidestä päätoimialasta.

Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola toivottaa Saku Vuoren tervetulleeksi joukkoon.

”Metallinjalostus on useissa teknologiateollisuuden toimialojen arvoketjuissa tärkeä tulevaisuuden kestävien ratkaisujen ja vähäpäästöisemmän tuotannon mahdollistaja. On hienoa nähdä tämän tärkeän toimialamme johtovastuun pysyvän vahvoissa käsissä jatkossakin”, Jaakko Hirvola toteaa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Saku Vuori (alkaen 28.8.), Metallinjalostajat ry, puh. 0400 249 085
Toimitusjohtaja Jaakko Hirvola, Teknologiateollisuus ry, puh. 0400 633 751
etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi