people working

Suomalaisten tekoäly-yritysten huiput listattiin jälleen – listalla jo 30 yritystä

Suomalaisten tekoäly-yritysten huiput on jälleen listattu. Listalla on jo 30 yritystä, jotka on valittu Suomessa toimivien noin 250 tekoälyä kehittävän yrityksen joukosta. Yritykset kasvavat vauhdilla: tekoälyn soveltaminen lisääntyy ja niin myös eri teknologioiden hyödyntäminen.

Tiedot perustuvat Teknologiateollisuuden Tekoälykiihdyttämön tietoihin. Tekoälykiihdyttämö listaa puolivuosittain alan huippuyritykset AI Landscape -listalle. Tuorein listaus julkistettiin AI Monday -tapahtumassa Helsingissä maanantaina 11.11.2019.

AI Landscape 11/2019 päivitetty

AI Landscape -listauksen yritysten liikevaihto yli kaksinkertaistui vuodesta 2017 vuoteen 2018. Yritykset kasvoivat keskimääräisesti 55 prosenttia. Kuluvan vuoden arvioidut liikevaihtoluvut osoittavat selvästi kasvun myös jatkuvan vuonna 2019, ja yhteenlasketun liikevaihdon on arvioitu olevan noin 47 miljoona euroa, 13 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2018.

– Listan yritykset ovat selkeästi kasvuyrityksiä, jotka tähtäävät kansainvälisille markkinoille. Tämä näkyy paitsi liikevaihdon suurena kasvuna myös isoina investointeina. Yli puolet listan yrityksistä ei tee voittoa vielä vuonna 2019, mutta voitollisten yritysten määrä on kasvussa, kertoo Alexander Törnroth, Tekoälykiihdyttämön vetäjä.

Sijoitukset rikkoivat ennätyksiä

Suomalaisiin kasvuyrityksiin tehdyt ennätyssijoitukset näkyvät myös tekoäly-yrityksien rahoituksessa. Yritysten yhteenlaskettu rahoitus oli 94 miljoona euroa.

– Kun ottaa huomioon, että kahdeksan listan yrityksistä on kasvanut pelkällä tulorahoituksella, muodostuu yritysten keskiarvorahoitukseksi miltei 4,2 miljoona euroa. Huomionarvoista on myös, että viisi yritystä on kerännyt yli 10 miljoonan euron sijoituspotin. Ulkomaalaiset sijoittajat ovat aktiivisesti rahoittaneet yrityksiä, mutta myös suomalaiset Icebreaker.VC ja Maki.VC ovat monen yrityksen taustalla, Törnroth jatkaa.

Henkilöstömäärät kasvoivat kolmanneksen

Yritysten merkittävä kasvu ja suuret kerätyt sijoitukset heijastuvat myös henkilöstömäärien kasvuun. Listalle valitut tekoäly-yritykset työllistävät tällä hetkellä yhteensä noin 630 henkeä. Kasvua viime vuoteen on 30 prosenttia, muun muassa konsulttiyhtiö Silo.AI, terveysteknologiayritys Aiforia ja chatbotteja kehittävä Ultimate AI lisäsivät kukin henkilöstöään vuodessa yli 20 osaajalla. Yritykset myös houkuttelivat entistä enemmän osaajia ulkomailta.

Kuluvan vuoden aikana on syntynyt monia uusia tekoäly-yrityksiä.

– Ensimmäistä AI Landscape -listausta varten kävimme läpi vuosi sitten noin 50 yritystä. Nyt julkaistu lista kuratoitiin jo 250 tekoälyä kehittävän yrityksen joukosta. Alalle on tullut entistä enemmän tuoteyrityksiä, jotka keskittyvät pieneen markkinarakoon. Yleisesti voidaan todeta, että vaikka tekoäly-yritysten kärki on edelleen kapea, se on aiempaa terävämpi, Törnroth kommentoi.

Lisätietoja:

Alexander Törnroth
alexander.tornroth@techind.fi

Lisätietoja AI Landscape -yrityksistä: https://faia.fi/landscape/

Mikä AI Landscape-listaus?

AI Landscape on puolivuosittain päivitettävä kuratoitu tekoäly-yritysten listaus, jota esimerkiksi tekoälyn sovelluskumppaneita tai sijoituskohteita etsivät voivat hyödyntää. Lista kuratoidaan isommasta 250 suomalaisyrityksen joukosta, jotka kehittävät tekoälyä.

AI Landscape on julkaistu aikaisemmin kaksi kertaa: vuoden 2018 lopulla ja vuoden 2019 kesäkuussa. Nyt julkaistulla listalla on mukana seitsemän uutta yritystä. Yksi aikaisemmin listalla ollut yritys tiputettiin pois sen siirrettyä liiketoimintansa Yhdysvaltoihin.

Yritykset on jaettu kolmeen kategoriaan: tekoälyyn pohjautuvia tuotteita tai palveluja kehittävät yritykset, tekoälyn konsultoijat ja yritykset, jotka tarjoavat ratkaisuja tekoälysovelluksia rakentaville. Listan kuratoineessa raadissa on mukana muun muassa sijoitusmaailman, tekoäly-yritysten ja tekoälyn hyödyntäjien edustajia. Asiantuntijaraati valitsi listalle vain tiukat kriteerit täyttävät ensisijaisesti tekoälyyn keskittyvät huippuyritykset.

Mikä Tekoälykiihdyttämö?

Teknologiateollisuuden osana TEM:n Tekoälyaika-hanketta syksyllä 2018 perustama Tekoälykiihdyttämö (Finland’s AI Accelerator) auttaa varttuneita yrityksiä hyödyntämään tekoälyä.