Tekoäly

Suomen tekoälykenttä yhdistää voimansa auttaakseen koronakriisistä johtuvissa talouden ja terveyden haasteissa

Teknologiateollisuus, Silo.AI ja Tekoälykiihdyttämö avasivat pääsiäisenä avoimen haun, jonka tavoitteena on kerätä maan johtavista tekoälyasiantuntijoista koostuva työryhmä auttamaan koronaviruskriisin aikana talouteen ja terveyteen liittyvissä haasteissa.

Tekoälytyöryhmä keskittyy tekniseen kehitystyöhön ja tekoälyratkaisujen rakentamiseen yhteistyössä muiden jo olemassa olevien hankkeiden ja toimijoiden kanssa.

- Tavoitteena on pyrkiä soveltamaan tekoälyä erityisesti päätöksenteon tueksi. Suurten tietovarantojen analysoinnilla voimme paremmin esimerkiksi ennustaa talouden kehitystä, sanoo Peter Sarlin, tekoäly-yritys Silo.AI:n toimitusjohtaja ja perustaja.

Työryhmän ensimmäinen konkreettinen hanke tulee olemaan talousennusteiden ja talouden mallintamiseen liittyvät ratkaisut. Työ toteutetaan yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön sekä valtiovarainministeriön asettaman selvitysryhmän kanssa, jossa ekonomistien Vesa Vihriälän, Bengt Holmströmin ja muiden johdolla selvitetään, miten Suomi nousee kriisistä.

– Elinkeinoelämän kannalta tärkeä aihealue on yritysten toimiala- ja yrityskohtaisten riskien sekä tilannekuvan parantaminen. Paremmalla yritysten tietoisuudella ja tilannekuvalla on todennäköisesti myös merkittävä positiivinen vaikutus yritysten investointipäätöksiin, kertoo Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola.

Hankkeessa tehdään yhteistyötä usean muun organisaation kanssa kuten Helsinki Graduate School of Economicsin Tilannehuone, Talouskriisi.fi-aloite ja Accountor, joka tarjoaa yli 150 000 suomalaiselle pk-yritykselle talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita ja järjestelmiä.

– Toinen selkeä tarve ovat terveyteen liittyvät tekoälyratkaisut, joiden kehittämiseen ryhmä pyrkii saamaan mukaan alan toimijoita tuleviin hankkeisiin. Toivomme, että voimme auttaa kovan paineen alla olevia organisaatioita kuten THL:ää, HVK:ta ja HUS:ia, Sarlin kuvailee.

Hankkeissa etsitään nopealla aikataululla vastauksia tärkeimpiin haasteisiin

Tekoälytyöryhmä keskittyy hankkeisiin, jotka vastaavat nopealla aikataululla tärkeimpiin käsillä oleviin haasteisiin.

–  On hyvä tiedostaa, mitä pystymme saavuttamaan lyhyellä aikajänteellä, jolloin tärkeintä on toimia yhteistyössä ja auttaa jo olemassa olevia hankkeita. Hyville yhteisille ponnistuksille on huutava kysyntä myös Euroopan tasolla, kertoo ryhmän neuvonantajiin kuuluva Pekka Ala-Pietilä, EU:n korkean tason tekoälyasiantuntijaryhmän puheenjohtaja.

Asiantuntijoiden lisäksi toivotaan myös muilta aloitteellisuutta kriisiin liittyvien tärkeiden hankkeiden nostamisessa ryhmän tietoisuuteen. Hankkeet voivat tulla yhteiskunnan eri osa-alueilta, ja tekoälyryhmän osallistumisesta päättää korkean tason neuvonantajaryhmä, joka julkaistaan tulevina viikkoina.

Työryhmään voi ilmoittautua Tekoälykiihdyttämön kotisivuilla (www.faia.fi) olevan lomakkeen kautta. Sivulla voi ilmoittaa myös konkreettisia hankekokonaisuuksia, joissa tekoälytyöryhmän panoksesta olisi hyötyä.

Alexander Törnroth, Tekoälykiihdyttämö, puh: 040 1877 353, alexander.tornroth@teknologiateollisuus.fi

Jaakko Hirvola, Teknologiateollisuus, puh. 0400 633 751, jaakko.hirvola@teknologiateollisuus.fi

Peter Sarlin, Silo.AI, puh: 040 572 7670, peter.sarlin@silo.ai

Teksti on mukana Teknologiateollisuuden huhtikuun uutiskirjeessä.