talous

Teknologiateollisuus: T&K-verokannustin sekä määrärahat tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin tukevat Suomen vihreää siirtymää

Hallituksen kehysneuvotteluissa tehtiin hyviä päätöksiä T&K-verokannustimesta, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksesta (TKI) sekä vihreiden investointien luvituksen jouduttamisesta. Ne tukevat digivihreän teknologian myymistä maailmalle sekä mahdollisuuksia irtautua hallitusti fossiilisesta energiasta ja Venäjä-riippuvuuksista. Menokehysten ylittäminen nykytilanteessa on ymmärrettävää, mutta pitkäjänteisten toimien puuttuminen julkisen talouden vahvistamiseksi on huolestuttavaa.

Kehysriihen painopisteen kääntäminen Suomen sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden vahvistamiseen on hallitukselta oikea päätös. Sota Ukrainassa sekä yhä kriittisemmät ilmastoraportit pakottavat Suomen varautumaan fossiilisesta energiasta irtautumiseen aiemmin suunniteltua nopeammin. Teknologiateollisuudella on tähän valmius, kunhan julkisen ja yksityisen sektorin TKI-toiminta nostetaan jo vuosia tavoiteltuun neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta.

– Oli hallitukselta hyvä päätös, että tutkimuksen, kehityksen ja innovaatioiden rahoitus ei käännykään isoon laskuun vuonna 2023. Yksityisen tutkimus- ja kehitystyön verokannustimella Suomen TKI-saldoa käännetään positiiviseen suuntaan. On tärkeää, että kannustimesta tehdään pysyvä ja riittävän vaikuttava, sanoo toimitusjohtaja Jaakko Hirvola.

Kehysriihessä korostettiin, että talouskasvu on edellytys hyvinvointiyhteiskunnan ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Siksi tutkimuksen, kehittämisen, osaavan työvoiman ja investointien merkitys korostuu. Lisävähennykseen perustuvan T&K-verokannustimen tavoitteena on saada yksityinen investointiraha liikkeelle, eritoten digivihreisiin investointeihin.

Teknologiateollisuuden 57 jäsenyritystä on sitoutunut lisäämään omia tutkimus- ja innovaatiopanostuksiaan, kunhan julkinen valta tekee oman osuutensa.

– Tarvitsemme hyväksynnän TKI-rahoituslaille, joka takaa määrärahojen nousu-uran. Otamme ilolla vastaan uutisen, että T&K-verokannustin tullaan saattamaan voimaan vuoden 2023 alusta alkaen.

Pitkäjänteiset toimet julkisen talouden vahvistamiseksi jäivät jälleen puuttumaan. On huolestuttavaa, että rakenteellisten ongelmien ratkaiseminen ja uudet työllisyystoimet on nyt unohdettu.

– Suomi velkaantuu ja ikääntyy hurjaa vauhtia. Samaan aikaan meitä piinaa yhä paheneva osaajapula. Kestävään talouskasvuun ja hyvinvointiimme tarvitaan yritysten investointeja, uudistumista ja kasvua, mutta meidän on pakko myös vahvistaa työllisyyttä ja lisätä työhön johtavaa maahanmuuttoa, Hirvola sanoo.

Venäjän sota Ukrainassa on haastanut täysin ennakoimattomalla tavalla maahanmuuton palveluja sekä asettanut uusia haasteita Suomen vetovoimalle kansainvälisten yritysten ja osaajien kohdemaana. Työhön johtavan maahanmuuton nopeasti järjestyvät oleskeluluvat ja saumattomat yhteiskuntaan asettautumisen palvelut sekä panostukset koulutukseen ovat yhä kriittisempiä.

– On todella tärkeää, että hallitus panostaa Ukrainasta tilapäisen suojelun statuksella tulevien pakolaisten yhteiskuntaan ja työelämään asettautumiseen sekä vahvistaa maahanmuuton resursseja. Myös pysyvä lisäys ammatilliseen koulutukseen on tärkeää, Hirvola sanoo.

Toimitusjohtaja Jaakko Hirvola, puh. 0400 633 751

Varatoimitusjohtaja Minna Helle, puh. 050 341 4884

Johtaja Matti Mannonen (uudistuva teollisuus), puh. 040 544 7047

Johtaja Helena Soimakallio (kestävä kehitys), puh. 040 550 7706

Johtaja, pääekonomisti Petteri Rautaporras, puh. 050 304 2220

Teksti on mukana huhtikuun uutiskirjeessä.