Ylivertainen asiakaskokemus ja uudet innovaatiot digitalisaation ajureina

|
Tapio Volanen

Digitalisaatio mahdollistaa – kustannussäästöjen ohella – liiketoiminnan kasvun, toimintamallien kehittämisen sekä ylivertaisen asiakaskokemuksen. IT:llä on yhä keskeisempi rooli yritysten liiketoiminnassa, sillä se yhdistää entistä monipuolisemmin palveluelementtejä, fyysisiä tuotteita, tietoa, osaamista ja teknologiaa. IT on todellakin kaikkialla.

Digitaalinen murros edellyttää IT-johtajalta nykyistä laaja-alaisempaa osaamista. Häneltä odotetaan ensinnäkin ymmärrystä IT-järjestelmien käyttöönotosta, jossa korostuu kustannustehokkuuden, laadun ja toimitusvarmuuden merkitys. Tämän lisäksi hänen tulee ymmärtää, miten teknologisten mahdollistajien ja asiakaskokemuksen kautta rakennetaan uutta, kannattavaa liiketoimintaa ja uutta innovatiivista lisäarvoa.

Käynnissä oleva digitaalinen murros tuo rakennemuutoksen kaikkialle, minkä seurauksena perinteisilläkin toimialoilla tullaan käsittelemään vauhdilla kasvavia tietomassoja. Teollinen internet, pilvipalvelut, Big data ja mobiilipalvelut avaavat erilaisia polkuja liiketoiminnan ja tuottavuuden kehittämiseen eri toimialoilla.

Toimialasta riippumatta on kolme aihetta, jotka nousevat esiin jokaisessa keskustelussa: digitalisaation merkitys, ketterä kehittäminen ja kyberturvallisuus.

Viime kesänä sain johtaakseni CGI:n toiminnot Suomessa: 3 200 työntekijää 17 paikkakunnalla palvelemassa yli 3 000 asiakasta. Viime kuukausina olen vieraillut eri puolella maata tapaamassa henkilöstöä ja asiakkaitamme. Toimialasta riippumatta on kolme aihetta, jotka nousevat esiin jokaisessa keskustelussa: digitalisaation merkitys, ketterä kehittäminen ja kyberturvallisuus.

Suomalaisen osaamisen, yritysten ja kansantalouden kilpailukyky rakentuu sen varaan, miten eri toimialojen yritykset ja julkisen sektorin toimijat onnistuvat uudistamaan ja tehostamaan toimintaansa.

Uuden ideointi ja innovointi sekä kasvun hakeminen täytyy kuitenkin pystyä tekemään siten, että liiketaloudelliset ja tekniset riskit pysyvät hallittavina. Auttaaksemme asiakkaitamme kasvun löytämisessä olemme tehneet merkittäviä investointeja ketteriin toimintamalleihin ja uusiin palveluihin, esimerkkeinä Digital Spark -ajatuskiihdyttämön käynnistäminen ja 24/7 kyberturvallisuuskeskuksen avaaminen tänne Suomeen. Ketterien toimintamallien alueella olemme kasvaneet Suomen suurimmaksi SAFe-palvelutaloksi (Scaled Agile Framework).                     

Olemme mielenkiintoisella matkalla digitalisaation murroksessa, jossa moderni teknologia valjastetaan saumattoman asiakaskokemuksen mahdollistajaksi ja uusiksi innovatiivisiksi palveluiksi. Uskon, että digitalisaatio tarjoaa suomalaisille yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden oman ja kansallisen kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseen. Kunhan toimimme yhdessä ”Can Do” -asenteella.

Tapio Volanen
toimitusjohtaja
CGI Suomi Oy