Digitaaliset palvelualustat haastavat perinteiset liiketoimintamallit

|
Veli Matti Kuisma

Jo muinoin ihmiset kokoontuivat myymään tuotteita tai tarvikkeita samoihin paikkoihin määräajoin. Näitä kauppapaikkoja syntyi mm. Varsinais-Suomeen, Hämeeseen ja Karjalaan jne. Osa näistä paikoista unohdettiin ja osasta on muodostunut aikojen kuluessa kaupunkeja. Kävellessäni Efesoksen ostoskatua pitkin, en voinut olla hämmästymästä, kuinka vähän kaupankäynnin tavat ja periaatteet ovat parin tuhannen vuoden aikana muuttuneet.

Nyt elämme globalisaation ja digitalisaation aikaa. Tästä on puhuttu viimeisten vuosien aikana hyvin paljon. Onko meillä kuitenkaan oikeasti käsitystä, mikä muuttuu ja miten muuttuu?

Digitalisaatio on mahdollistanut globaalit digitaaliset liiketoiminta-alustat. Otetaan esimerkkinä Kiinalainen verkkokauppayhtiö Alibaba. Yhtiön perustettu 1999 ja edellisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 3,2 miljardia euroa. Kuukausittainen kävijämäärä kauppapaikassa on noin 400 miljoonaa. Yhtiön markkina-arvo on yli 200 miljardia dollaria. Yhtiö on listautunut New Yorkin pörssiin. Yrityksen kasvu on ollut huimaa. Muita kaupan alan (C to C) palvelualustoja ovat esimerkiksi Amazon, Ebay ja tori.fi.

Digitaalisia palvelualustoja soveltavat myös mobiilit käyttöliittymät (Android, Apple, Windows). Esimerkkinä tästä eräs isä tuskaili, kun tyttärelle oli ostettu uusi Iphone ja hetken päästä laskussa oli erilaisia Apps-latauksia yli 400 euron edestä. Tytär puolustautui, että ei voi kuunnella musiikkia, latailla kuvia jne., jos ei ole oikeaa sovellutusta puhelimessa.

Miten alustat ovat muuttaneet liiketoimintaa? Esimerkiksi media on jo voimakkaasti siirtymässä digitaalisille alustoille. Digitaalinen viestintä mahdollistaa reaaliaikaisuuden, elävän liikkuvan kuvan ja jatkuvan päivityksen.

Ennen parisuhteita muodostettiin lauantai-illan tanssipaikoilla tai kirjeenvaihtoilmoituksilla. Nyt toiminta on Tinderissä. Myös meidän Ville löysi morsiammen Tinderistä. Häitä vietetään elokuussa. Eikä valinta ole hassumpi. Muita yhteisöpalvelimia ovat mm. Facebook, Instagram ja Linkedin.

Verkkokaupassa olemattomat transaktiokustannukset

Mikä selittää digitaalisten alustojen suosion? Palvelun tuottajat ja kuluttavat kohtaavat toisensa helposti reaaliajassa, milloin vain ja missä vain. Tuottajien määrän kasvu lisää alustan houkuttelevuutta ja palvelun käyttäjämäärät lisääntyvät. Syntyy positiivinen kasvun kierre. Periaatteessa tuottajien, tuotteiden ja kuluttajien määrä on rajaton.

Digitaalisten alusten menestys perustuu myös informaatio-, raha- ja materiaalivirtojen luotettavaan hallintaan. Väheksyä ei voi myös palvelun laatua ja toimittajien luotettavuutta. Esimerkisi Alibaballa toimittajien taustat on tarkistettu ja niitä seurataan jatkuvasti. Luotettavat toimittajat saavat Gold-statuksen. On selvää, että perinteinen kaupan ala on jo nyt suuren haasteen edessä. Miten eliminoit transaktiokustannukset, jotka verkkokaupassa ovat lähes olemattomat?

Jo nyt uusimmissa autoissa on digitaalinen palvelualusta. On mielenkiintoista nähdä, millaiseksi palvelualustaksi saksalaiset autonvalmistajat tekevät taannoin ostetun karttasovellutuksen. Miten muuttuvat perinteinen pankkitoiminta, matkatoimistot, mitkä ammatit ja tehtävät säilyvät.

Digitalisaatio muuttaa kaupankäynnin tavat, välineet ja menetelmät. Ennen perustana oli tori tai paikka, tulevaisuuden kauppapaikka on netissä.

Teollisuuden digitaalinen murros on jo oman blokin aihe, johon palataan.

Veli Matti Kuisma