Kansainvälistyvä pk-yritys tarvitsee apua

|
Markku Alhonen

Team Finland -kansainvälistymispalveluiden saatavuus on varmistettava. Liian moni yritys ei löydä niitä.

Team Finland-konsepti ja sen tarjoamat kansainvälistymispalvelut eivät konkretisoidu riittävästi yrityksille. Näin Teknologiateollisuuden jäsenyritykset vastasivat kyselyymme. Team Finland on edelleen konseptina epäselvä, vaikka yksittäiset toimijat kuten esimerkiksi Tekes, Finpro, Finnvera ja ELY-keskukset ovat tuttuja.

Itse palveluihin yritykset ovat suhteellisen tyytyväisiä – sitten, kun ovat ne löytäneet. Liian usein tieto palveluista ei tavoita yrityksiä. Tämä paljastui, kun kysyttiin, miten Team Finland -verkoston palvelut kokonaisuutena auttavat kehittämään kansainvälistä liiketoimintaa? Peräti 60 prosenttia valitsi vaihtoehdon "en osaa sanoa".  Markkinointia on siis vielä tehtävänä.

Sitten kun palvelut löydetään, tilanne muuttuu. Palveluita käyttäneistä yli 40 prosenttia piti niitä hyvinä tai erittäin hyvinä ja toiset 40 prosenttia kelvollisina.

Jotta Team Finlandin kansainvälistymispalvelut vastaisivat paremmin yritysten tarpeisiin, on varmistettava pari asiaa. Ensiksi palveluista on luotava konkreettisia paketteja ja työkaluja yrityksille. Tämä ei välttämättä vaadi uusia palveluita, vaan olemassa olevat pitää tarjota selkeinä kokonaisuuksina ja ratkaisuina yrityksille. Eri toimijoiden on pystyttävä yhdistämään toimiaan ja tarjoamaan organisaation rajoja ylittäviä palvelupaketteja. Siiloja on vielä purkamatta.

Toiseksi viestintää palveluista on parannettava. Potentiaalia palveluiden käytölle on, mutta yritykset on saatettava paremmin palveluiden ääreen. Sitten niiden hyöty aukeaa.

Sääntelyn purkutalkoiden hengessä ajatus yhdestä luukusta myös Team Finlandin osalta on hyvä. Kiireinen pk-yrittäjä arvostaa kaikkea, mikä jättää hänelle enemmän aikaa asiakkaiden tapaamiseen sekä markkinointiin ja myyntiin.

Markku Alhonen
Apulaisjohtaja
Viestintä

Kirjoitus on julkaistu aikaisemmin Visio 4/2016:n pääkirjoituksena.