Tekniikan alan ammatillisen koulutuksen strategiaverkoston kannanotto kansallisen LUMA-strategian toimenpiteiden valmisteluun

Tekniikan alan ammatillisen koulutuksen strategiaverkosto on Teknologiateollisuus ry:n fasilitoima, tekniikkaa kouluttavien ammatillisten oppilaitosten, teknologiayritysten ja Teollisuusliiton yhteinen verkosto, joka käsittelee tekniikan ammatilliselle koulutukselle ajankohtaisia asioita säännöllisesti. Strategiaverkosto pitää tärkeänä, LUMA-strategiassa matemaattiselle osaamiselle asetetaan riittävän vaativa tavoitetila, esimerkiksi kansallinen 2006 oppimistulosten taso. Perusopetuksessa tulee kiinnittää huomiota matemaattiseen perusosaamiseen. Tarvittavia toimenpiteitä olisivat esimerkiksi pienet oppilasryhmät matematiikan opetuksessa. Lisäksi tekniikan ammatillisen koulutuksen näkökulmasta tulisi vahvistaa opinto-ohjauksen osaamista ohjata myös ammatilliseen koulutukseen sekä palata käsityön opetuksessa tilanteeseen, jossa jo aiemmilla vuosiluokilla valittaisiin teknisen työn tai tekstiilityön painotus yhteisen käsityön sijaan.

Avaa koko lausunto >>