Uutinen

EU hyväksymässä konfliktimineraalien maahantuontia koskevan asetuksen

EU:n neuvosto, komissio ja Euroopan parlamentti ovat sopineet EU:hun perustettavasta niin kutsuttujen konfliktimineraalien tuontia koskevasta due diligence -vastuullisuusjärjestelmästä. EU:n ulkopuolelta tinaa, tantaalia, volframia ja kultaa tuovien toimijoiden on jatkossa paremmin varmistettava hankintaketjunsa vastuullisuus. Asetuksen soveltaminen alkaa 1.1.2021.

Vaatimukset koskevat asetuksessa listattujen tuotteiden tuojia, eli niitä toimijoita, jotka tullaavat tuotteet vapaaseen liikkeeseen EU:ssa. Tuotekatteeltaan järjestelmä koskee tinaa, tantaalia, volframia ja kultaa. Tuotekatteeseen kuuluvat tuotteet ovat hankintaketjun alkupäässä olevia tuotteita, eli lähellä sulattamovaihetta.

Varsinaiset tuotteet ovat yksityiskohtaisesti listattu asetuksessa tullinimiketasolla. Asetus ei koske sellaisia toimijoita, jotka tuovat pieniä määriä listattuja tuotteita unioniin. Tuotekohtaiset kilomääräiset kynnysarvot tullaan listaamaan erikseen asetuksessa. Kynnysarvot asetetaan sellaiselle tasolle, että jokaisen tuotteen osalta suurin osa tuotteen tuonnista unioniin on katettu (yli 95 %). Kynnysarvoja tullaan tarvittaessa tarkastelemaan kolmen vuoden välein.

Järjestelmä perustuu OECD:n viisivaiheisiin konfliktimineraaleja koskeviin -due diligence (asianmukainen huolellisuus) ohjeisiin, joiden avulla pyritään tehokkaammin valvomaan ja hallitsemaan mineraalihankintoja ja sitä kautta varmistamaan toimitusketjun vastuullisuus. Asianmukaisessa huolellisuudessa ohjataan yrityksiä noudattamaan tiettyjä askelia todellisten tai potentiaalisten riskien tunnistamiseksi, jotta yritysten toiminnasta tai hankintapäätöksistä aiheutuvat mahdolliset haitalliset vaikutukset voitaisiin estää.

Vankka hallintajärjestelmä

EU:n asetus edellyttää mm., että tuojat laativat yritykselle vankan hallintojärjestelmän, niin, että se tukee due diligence -periaatteita. Tämän lisäksi on arvioitava riskit toimitusketjussa sekä suunniteltava ja toteutettava strategia yksilöityihin riskeihin vastaamiseksi. Yritysten on myös tietyissä tilanteissa toteutettava riippumattomia kolmannen osapuolen vastuullisuustarkastuksia sekä raportoitava vastuullisuusperiaatteiden noudattamisesta. Asetuksen vaatimusten noudattamista valvovat tätä varten perustettavat kansalliset vastuuviranomaiset.

Useat olemassa olevat vastuullisuusjärjestelmät (ml. teollisuuden kehittämät) perustuvat OECD:n ohjeisiin. Päällekkäisyyksien välttämiseksi komissio tulee hyväksymään sellaiset olemassa olevat tai uudet vastuullisuusjärjestelmät, jotka täyttävät EU:n vaatimukset. Komissio tulee myös laatimaan julkisen listan vastuulliseksi todetuista sulattamoista. Tarkoituksena on helpottaa EU:n tuojayrityksiä paremmin identifioimaan vastuullisia toimijoita myös EU:n ulkopuolella.

Asetuksessa on viittaus (Recital 11.a) sulattovaiheen jälkeiseen teollisuuteen, kokoluokaltaan yli 500 henkilöä työllistäviin yrityksiin. Nämä voivat vapaaehtoisesti raportoida vastuullisuusjärjestelmästä Direktiivin 2014/95/EU muiden velvoitteiden yhteydessä (non-financial reporting).

Asetus kattaa kaikki alueet

Asetuksen maantieteellinen kate on globaali kattaen kaikki konflikti- ja korkean riskitason alueet. Konflikti- ja korkean riskitason alue on määritelty erikseen asetuksessa. Komissio tulee laatimaan ohjekirjan, jonka avulla yritykset voivat paremmin identifioida konflikti- ja korkean riskitason alueet. Tämän lisäksi ulkopuolinen asiantuntijaryhmä valmistelee suuntaa-antavan listan konflikti- ja korkean riskitason alueista yritysten avuksi.

Mineraalien ja metallien kaupassa toimii paljon pk-yrityksiä. Komissiolla on käynnissä hanke, jonka tavoitteena on kehittää pk-yrityksille suunnattu due diligence -tukijärjestelmä. Hankkeen kautta kehitetään yksinkertaisia työkaluja ja ohjeistusta yrityksille, siitä mitä heiltä vaaditaan. Myös koulutuskapasiteettia on tarkoitus kehittää. Hanke on käynnissä ja tavoitteena on saada työkalut käyttöön ennen asetuksen soveltamisen alkamista.

Asetuksen toimivuutta tarkastellaan jo kaksi vuotta sen soveltamisen aloittamisesta ja sen jälkeen kolmen vuoden välein.

Lisätietoja: Jouni.Lind@teknologiateollisuus.fi p. 050 521 3305