Uutinen

Meriliikennekonttien punnitukseen muutoksia 1.7.2016 lukien – kaikki kontit punnittava

Kansainvälisten meren kulun turvallisuutta koskevan SOLAS-yleissopimuksen määräykset konttien painon ilmoittamisesta muuttuvat 1.7.2016 lukien. Laivaajan tai hänen valtuuttamansa tahon on ilmoitettava kontin todellinen kokonaismassa kirjallisesti aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle ennen kontin ahtamista laivaan.

Tieto tulee toimittaa jokaisesta kontista erikseen. Mikäli painotietoa ei ole käytettävissä silloin, kun kontti on määrä lastata laivaan, saatetaan kontti jättää lastaamatta.

Kontin kokonaismassa voidaan vahvistaa kahdella menetelmällä:
1. Punnitsemalla täysi kontti tarkoituksenmukaisella tyyppihyväksytyllä ja kalibroidulla vaa’alla
2. Summaamalla konttiin lastattujen yksittäisten pakkausten, kollien ja pakkausmateriaalien painot, jotka on määritetty tarkoituksenmukaisella tyyppihyväksytyllä ja kalibroidulla vaa’alla

Yritys voi ulkoistaa konttien pakkaamisen sekä punnituksen kolmannelle osapuolelle, joka sopimusteitse valtuutetaan ilmoittamaan vaaditut tiedot aluksen päällikölle ja terminaalin edustajalle. Ilmoitukset voi ja toivotaan hoidettavan sähköisesti esimerkiksi EDI-viestein.

Konttien punnituksen osalta yritysten kannattaa olla yhteydessä käyttämäänsä logistiikkapalvelun tarjoajaan ja/tai varustamoon. Huhtikuun kuluessa sekä varustamot että satamaoperaattorit ovat luvanneet tiedottaa esim. mahdollisista konttien punnituspalveluista sekä EDI-sanomien rakenteesta. Konttien painon ilmoittamisen tarkentuneista määräyksistä saattaa seurata, että Cargo closing ja Document closing -aikoihin tulee muutoksia.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi järjestää konttipunnituksista seminaarin 29.4.2016 Helsingissä. Seminaariin voi Ilmoittautua täällä: www.trafi.fi/konttipunnitukset2016.

Lisätietoja löytyy tästä Trafin tiedotteesta

Lisätietoja
Matti Spolander, asiantuntija, Teknologiateollisuus ry, puh. 040 743 1998, email: matti.spolander@teknologiateollisuus.fi