Uutinen

Meriteollisuus tarvitsee lisää osaavaa työvoimaa

Meriteollisuudessa on paljon mahdollisuuksia uusille työntekijöille, sillä osaavia työntekijöitä tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin on tarjolla.

Meriteollisuudessa on paljon mahdollisuuksia uusille työntekijöille, sillä osaavia työntekijöitä tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin on tarjolla.

Yli puolet, 54 prosenttia, meriteollisuuden yrityksistä ei ole löytänyt tarvitsemaansa määrää osaavaa työvoimaa. Tulevaisuudessa ei ole juuri helpompaa, sillä puolet yrityksistä, 50 prosenttia, uskoo työvoiman kysynnän pysyvän tarjontaa suurempana, Meriteollisuus ry:n tuore kysely kertoo. Loka-marraskuussa tehtyyn kyselyyn osallistui 24 yhdistyksen jäsenyritystä ja sen suoritti Mercuri Urval.

Meriteollisuuden yritykset etsivät työntekijöitä laajalta alueelta. Neljäsosa yrityksistä hakee työntekijöitä ulkomailta asti: suosituimmat maat ovat Puola, USA, Viro ja Pohjoismaat. Kolmasosa yrityksistä kohdistaa rekrytoinnin koko Suomen alueelle. Monet yritykset kertovat osaavaa työvoimaa olevan saatavilla, mutta pulaa on erikoisosaajista, kuten lvia-suunnittelijoista, hydrodynamiikan asiantuntijoista ja konesuunnittelijoista.

Kahden tehtävän osaajista on huutava pula. Projektinjohtajien löytäminen on haastavaa lähes 60 prosentille vastaajista. Lähes puolet yrityksistä ei ole löytänyt tarvitsemaansa määrää suunnittelijoita. Sen sijaan kaupallisiin tehtäviin sekä hallintoon löytyy riittävästi työntekijöitä.

Vastaajat näkevät työvoimapulaan kaksi syytä: menneiden vuosien epävarmuus vei osaajia muille aloille, ja toiseksi monet tehtävät vaativat sellaisia erikoistaitoja, ettei tekijöitä ole.

Ratkaisuksi suuri osa vastaajista ehdotti koulutuksen lisäämistä.  Esille tulivat myös Suomen verojärjestelmän joustamattomuus ulkomaisia osaajia palkattaessa sekä meritekniikan osaamisen tarve laajasti meriteollisuus yrityksissä.

Meriteollisuus ry:n jäsenyritykset tarvitsevat lähivuosina valtavasti lisää työntekijöitä. Turun telakka laskee kolmen vuoden aikana palkkaavansa 350 työntekijää. Pääosa risteilijöiden vaatimasta työstä, 80 prosenttia, tehdään kuitenkin toimittajaverkostossa, joten vaikutus on siellä huomattavasti suurempi: Turun telakan laskujen mukaan risteilijöiden työllistämisvaikutus nousee lähivuosina 3000 henkilötyövuodella.

Helsingin telakka on suunnitellut palkkaavansa 150 työntekijää kolmen vuoden aikana. Meriteollisuuden suunnittelutoimistoihin aukeaa yli sata uutta työpaikkaa tulevina vuosina. Arviolta melkein puolet meriteollisuuden uusista työpaikoista tarvitaan korvaamaan eläkkeelle jääviä ammattilaisia.

Meriteollisuus tarvitsee enemmän työvoimaa kuin Suomen kone – ja metallituoteteollisuus, joka arvioi lisäävänsä henkilömääräänsä keskimäärin kolme prosenttia vuosina 2012–2016, Teknologiateollisuus ry:n Henkilöstöselvitys 2016 kertoo. Meriteollisuuden yrityksiä toimii myös muilla toimialoilla kuten ICT:ssä.

– Meriteollisuus on korkean teknologian ala, edelläkävijä ympäristöasioissa ja digitalisoituu nopeasti. Alalle tarvitaan paljon nuoria, innostuneita osaajia, toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren Meriteollisuus ry:stä sanoo.
 

Lisätietoja:

Merja Salmi-Lindgren
toiminnanjohtaja
Meriteollisuus ry
09 192 3385
merja.salmi-lindgren@teknologiateollisuus.fi

Meriteollisuus ry muodostuu meriteknisen alan laitevalmistajista, kokonaistoimittajista, suunnittelutoimistoista, ohjelmisto- ja järjestelmätoimittajista sekä laivanrakennus-, korjaus- ja offshoretelakoista. Yhdistyksessä on 73 jäsentä ja se toimii Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistyksenä. www.meriteollisuus.fi