Uutinen

”Pelastetaan duunit” osui yrittäjän arkeen

Televisiossa tammikuussa esitetty Pelastetaan duunit -ohjelmasarja oli erittäin tarpeellinen ja antoi kaunistelemattoman kuvan pk-yritysten arjesta. Näin arvioivat pk-yritysten vetäjät Taloustutkimuksen tutkimuksessa.

Pelastetaan duunit -televisiosarja saa runsaasti kiitosta konepaja- ja metallialan pk-yritysten toimitusjohtajilta. Ohjelmaa katsoneista alan pk-yritysten vetäjistä 90 prosenttia piti sarjaa tarpeellisena.

Vastanneiden mielestä ohjelma kuvasi hyvin realistisesti ja avoimesti pk-yrityksen arkea. Vastaajien mukaan ohjelmassa nousi muun muassa ”raaka totuus elävästä elämästä suomalaisessa teknologiateollisuudessa” ja ”yrittäjän hätä suoraan sydämeen”.

Taloustutkimus selvitti Sitran ja Teknologiateollisuus ry:n toimeksiannosta konepaja- ja metallialan yritysten toimitusjohtajien näkemyksiä Pelastetaan duunit -televisiosarjasta. Tutkimus tehtiin 1–20 miljoonaa euroa liikevaihtoa tekevissä yrityksissä.

Koko kohderyhmästä 33 prosenttia oli katsonut ohjelmaa. Ohjelmaa katsoneet olivat nähneet sarjan kuudesta jaksosta keskimäärin neljä, mikä kertoo tiiviistä innostuksesta. Useimmat katsojat olivat myös suositelleet sarjaa muille.

Lisää samanlaista

Yli 90 prosenttia ohjelmaa katsoneista toivoi Pelastetaan duunit -ohjelmalle jatkoa televisiossa. Vastaajat haluaisivat kehittää ohjelmaa niin, että siinä kuvattaisiin laajemmin yrityksen sidosryhmiä, kuten henkilöstöä ja asiakkaita. Samoin ohjelmassa voisi vastaajien mukaan olla nähtyä enemmän asiaa muun muassa työvoimakustannusten vaikutuksesta, verotuksesta ja rahoituksesta.

Kriittisesti sarjaan suhtautui 17 prosenttia vastaajista. Kritiikin syitä olivat muun muassa tosi-tv-formaatti ja pk-yritysten kansantaloudellisen merkityksen liian vähäinen painotus.

Ohjelmassa esiintyneiden konsulttien toimintaa piti totuudenmukaisena 60 prosenttia vastaajista. Monet arvioivat kuitenkin, että konsulttien toiminnasta jäi liian pintapuolinen kuva.

Selkeä enemmistö vastaajista kuitenkin arvosti yrittämisen arjen kuvaamista. ”Katsojat näkevät, millaista yrittäminen on, mitä yrityksen pyörittäminen vaatii ja mikä merkitys pk-yrityksillä on kansantaloudelle”. Erään vastaajan mielestä kyseessä oli ”hienosti toteutettu sarja ja yksi mielenkiintoisimmista ohjelmista tänä vuonna”.

YLEn katsojalukujen perusteella myös suuri yleisö löysi ohjelmasarjan, sillä jaksot saavuttivat keskimäärin noin puoli miljoonaa katsojaa.

Lisää Pelastetaan duunit -yritystarinoita voi kuunnella esimerkiksi Yle Radio Suomessa 9.1.–17.4. torstaisin klo 19.06. Uusinta tulee sunnuntaisin klo 23.00. Yle Areenasta löytyvät sekä televisio- että radio-ohjelmat.

Lisää yritysesimerkkejä ja tietoa yrityksiä tukevista verkostoista löytyy osoitteesta www.pelastetaanduunit.fi.