Uutinen

Suomen ja Yhdysvaltojen koulutuksen ja oppimisen tutkimusyhteistyö vahvistuu, virtuaali-instituutti suunnitteilla

Oppimisen ja koulutuksen aloilla on käynnistynyt tutkimusyhteistyö Yhdysvaltojen National Science Foundationin (NSF), Suomen Akatemian ja Tekesin rahoituksella. Suomessa CICERO Learning koordinoi tutkimusyhteistyötä, johon kuuluu yhdeksän projektia. Ensimmäiset suomalaisten ja yhdysvaltalaisten tutkimusyksiköiden yhteiset tutkimushankkeet lähtevät liikkeelle tammikuussa 2013.

Tutkimuskokonaisuus kattaa oppimisen laajasti. Tarkastelun kohteena ei ole pelkästään oppiminen kouluissa ja oppilaitoksissa vaan myös työelämässä oppiminen. Yhteiset tutkimusongelmat ja -menetelmät on nyt mietitty ja työnjaosta sovittu.

- Olemme yhdysvaltalaisten tutkimuskumppaneiden kanssa samojen tutkimushaasteiden edessä ja viemme niitä yhteistyössä eteenpäin. Suomalaisille avautuvan yhteistyön myötä olemme askeleen lähempänä yhdysvaltalaisia yrityksiä ja voimme rakentaa sellaista osaamista, joka voi jatkossa kaupallistua yritystoiminnaksi", kertoo tutkimusyhteistyötä koordinoiva CICERO Learning -verkoston johtaja Jari Multisilta Helsingin yliopistosta.

- Koordinaatiotyöllä varmistetaan, etteivät tutkimukset jää vain nipuiksi erillisiä hankkeita. Tähtäimessä on virtuaalisen instituutin rakentaminen matemaattisten ja luonnontieteellisten aineiden ympärille sekä uusien ratkaisujen ja menetelmien luominen oppimiseen, jatkaa Multisilta, joka koordinaatiotyön lisäksi johtaa tutkimushanketta panoraamavideoiden käytöstä matematiikan ja luonnontieteiden oppimisessa.

Projektien yhteyteen suunnitellun virtuaali-instituutin toimintaan kuuluu tiivis tutkimusyhteistyö, tutkijanvaihto, yhteiset tapaamiset ja yhteisten demonstraatioiden luominen. Yhteisiä projekteja on käynnistymässä yhdeksän, joista Suomen Akatemia rahoittaa kuutta ja Tekes kolmea projektia.

Yritykset vahvasti mukaan yhteistyöverkostoon

Teknologiateollisuus on useissa kannanotoissaan tuonut esille huolensa siitä, että Suomi on kovaa vauhtia jäämässä jälkeen maailman kärjestä tieto- ja viestintätekniikan käytössä ja matemaattis-luonnontieteellisessä osaamisessa, ellei asiaan puututa pikaisesti.

- Digitalisaation ja kestävän kehityksen kaltaiset megatrendit korostavat entisestään näiden osaamisten tarpeellisuutta tulevaisuudessa, Teknologiateollisuuden johtaja Mervi Karikorpi korostaa.

- On hienoa, että Suomen ja Yhdysvaltain yhteistyönä on nyt lähdetty valmistelemaan virtuaali-instituuttia, joka keskittyy nimenomaan matemaattis-luonnontieteelliseen ja digiosaamiseen ja näiden aineiden koulutukseen. Toivomme, että kansainvälinen tutkijaverkosto laajenee niin, että yhteistyöhön saadaan mukaan runsaasti suomalaisia yrityksiä. Yhdistämällä esimerkiksi peliala ja pedagoginen paras osaaminen pystytään tuottamaan sähköistä oppimateriaalia, jossa pelillisyys oikeasti tukee oppimista, Karikorpi iloitsee.  

- Tällaiselle yhteistyölle, osaamiselle ja  oppimateriaalille on entistä enemmän kysyntää nopeasti kehittyvässä ja uudistuvassa teknologiateollisuudessa, jossa elinikäisen oppimisen tärkeys ja työssä oppimisen muodot koko ajan kehittyvät, Karikorpi jatkaa. 

Tiedote Tekesin sivuilla

Tiedote Suomen Akatemian sivuilla

 

Lisätietoja:

Helsingin yliopisto

Professori Jari Multisilta

Johtaja, CICERO Learning

+358 50 5688 593

jari.multisilta(at)helsinki.fi

 

Teknologiateollisuus ry

Johtaja Mervi Karikorpi

+358 40 741 9801

mervi.karikorpi(at)teknologiateollisuus.fi