Uutinen

Vinottain jäätä murtava pelastusalus valmistumassa

Venäjän meri- ja jokiliikenneviraston alaisuudessa toimivalle pelastusviranomaiselle Gosmorspassluzhballe rakennettava jäätämurtava monitoiminen pelastusalus on valmistumassa Arctech Helsinki Shipyardilla. Baltika–niminen alus tulee toimimaan jäänmurrossa, pelastuksessa ja öljyntorjunnassa Suomenlahden alueella.

 
Jäätämurtava pelastusalus edustaa monivuotisen kehitystyön tulosta. Laivassa on epäsymmetrinen runkomuoto, sisäänrakennettu öljyntorjuntakalusto ja aluksen kolme 360 astetta kääntyvää potkurilaitetta mahdollistavat aluksen liikkumisen jäissä vinottaissuunnassa sekä perä tai keula edellä. Vinottain alus pystyy murtamaan 50 metrin levyistä kulkuväylää 0,6 metrin paksuisessa jäässä. Baltika on maailman ensimmäinen alus, mikä pystyy murtamaan yli puolet suurempaa väylää suhteessa omaan leveyteensä, mikä tuo operoinnille kustannustehokkuutta. Aluksen suunnittelu perustuu Aker Arctic Technology Oy:n ARC 100 -konseptiin.

 

”Jäätämurtava pelastusalus on käynyt kevään aikana merikoeajolla ja sen toiminnot on varmistettu niin ohjailtavuuden, vinojäänmurron kuin uudentyyppisen öljyntorjuntakaluston osalta. Olemme erittäin tyytyväisiä laivan ominaisuuksiin ja vakuuttuneita siitä, että Baltika tulee turvaamaan monipuolisesti merikuljetuksia Suomenlahdella”, kommentoi Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki.
 
[[{"type":"media","view_mode":"media_small","fid":"571","attributes":{"alt":"\"Baltika\"","class":"media-image","height":"200","style":"margin: 15px; width: 300px; height: 200px; float: left;","typeof":"foaf:Image","width":"300"}}]]
 
Valmistuttuaan laiva tulee toimimaan Suomenlahden alueella mm. jäänmurto- ja pelastustehtävissä sekä öljyntorjunnassa. Aluksen sisäänrakennettu öljyntorjuntalaitteisto ja epäsymmetrinen runkomuoto mahdollistavat öljyntorjunnan myös korkeassa aallokossa, missä öljynkeräys on erittäin haastavaa. Laiva on pituudeltaan 76,4 metriä ja leveydeltään 20,5 metriä. Kolmen päädieselgeneraattorin teho on yhteensä 9 MW ja potkuriteho 7,5 MW.
 
Alus on rakennettu yhteistyössä Kaliningradissa sijaitsevan Shipyard Yantar JSC kanssa, joka on vastannut laivan lohkojen valmistuksesta. Rungonkoonti aloitettiin Helsingissä kesäkuussa 2013. Rungonkoonnin lisäksi Arctech vastaa aluksen suunnittelusta, varustelusta ja viimeistelystä. Laiva luovutetaan asiakkaalle keväällä 2014.