Asuuko sinunkin naapurissasi meriteollisuuden osaaja?

|
Merja Salmi-Lindgren

Naapurin Hugi oli ensimmäinen kosketukseni meriteollisuuteen. Isäni oli palkannut Wärtsilän telakalla työskentelevän Hugin hitsaamaan portaankaiteet perheemme uuteen kotiin. Isäni oli muuten itse suunnitellut kaiteet.

Myöhemmin olen huomannut, että melkein jokaisella meistä on oma ”naapurin Huginsa”, joku joka on ollut telakalla töissä: jollei juuri naapuri, niin ainakin sukulainen tai joku tuttu.

Siihen aikaan, kun Hugi hitsasi Wärtsilän telakalla, lähes kaikki työ tehtiin ja melkein koko laiva koottiin telakalla. Telakoilla hitsataan edelleen, mutta valtaosa työstä tehdään nykyään verkostoyrityksissä sekä teknologiayrityksissä.

Merikuljetusten merkitys kansantalouteemme on suuri, sillä Suomi on oikeastaan ”saarivaltio”, riippuvainen lähes täysin merikuljetuksista. Meriteollisuudella onkin vahvat perinteet Suomen yhteiskunnassa ja taloudessa.

Suomi on oikeastaan ”saarivaltio”

Perinteiden lisäksi määrätietoinen kehitystyö ja panostus tutkimukseen ovat nostaneet meriteollisuutemme maailman huipulle. Katsotaanpa vaikka Turussa rakennettavia risteilyaluksia, joissa on vahva viihdeteollisuuden osaaminen. Edistyksellisiä seikkoja on aluksissa paljon muitakin, kuten esimerkiksi energiatehokkuus. Risteilyalusten ilmastointi pitää sisätilat kaikille miellyttävinä, sillä matkustajat voivat itse säätää lämpötilan hyttiinsä. Samaan aikaan automaatio pitää kuitenkin energiankulutuksen mahdollisimman pienenä.

Digitaalisuus ja teollinen internet ovat koko ajan enemmän mukana meriteollisuudessa. Naapurin Hugi varmaan ihmettelisi tämän päivän hitsausta, jossa järjestelmä valvoo automaattisesti työn jälkeä, ja lähettää raportin pilvipalvelun kautta laadunvarmistajille. Vastaavasti 3d-suunnittelun vahva hyödyntäminen on selvästi nopeuttanut meriteollisuuden kehitystä.

Eri alojen osaamisen yhdistäminen sekä haastavat olosuhteet ovat ne asiat, jotka tekevät meriteollisuudesta mielenkiintoisen. Lisäksi ala sopii suomalaiseen luonteeseen, vahvaan syvälliseen osaamiseen sekä joustavaan yhteistyöhön matalassa hierarkiassa. Suomalaiset voisivat kyllä olla enemmän ylpeitä töiden tuloksista ja avoimemmin iloita innovaatioistaan.

Kun on alalle tullut, ei sieltä halua lähteä pois, vaikka ala on altis maailmantalouden sykleille. Ottajia kyllä olisi, sillä muut toimialat haluavat palvelukseensa meriteollisuuden osaajia. Siis tämän päivän naapurin Hugeja.

Merja Salmi-Lindgren
Toiminnanjohtaja
Meriteollisuus ry