Kasvun lähde

|
Markku Alhonen

Suomalaiset ovat väsyneitä vatvomiseen. Hallitukselta ja työmarkkinajärjestöiltä odotetaan päätöksiä, vaikka ne eivät miellyttäviä olisikaan. Pääasia on, että vihdoin katsottaisiin eteenpäin ja nähtäisiin valonkajo tunnelin päässä.

EVA:n arvo- ja asennetutkimus kertoo kansan ymmärtävän kilpailukyvyn merkityksen. Neljä viidestä suomalaisesta pitää vientiteollisuuden kilpailukykyä ratkaisevan tärkeänä maamme työllisyyden ja hyvinvoinnin kannalta. Peräti joka toinen on sitä mieltä, että nyt pitää tinkiä omista eduista Suomen kilpailukyvyn hyväksi.

Kilpailukyvyn kannalta keskeisimmät ratkaisut syntyvät työmarkkinaneuvotteluissa. Yli puolet kaikista EVA:n kyselyyn vastanneista allekirjoittaa väitteen, että työn hinta on noussut liikaa. Samaa mieltä on peräti puolet työntekijöiksi itsensä luokittelevista!

Myös paikallinen sopiminen on hyväksyttävämpää kuin julkisuudesta voisi päätellä. Kaksi kolmesta vastaajasta on sitä mieltä, että työehtojen joustamattomuus estää maamme taloustilanteen kohenemista. Lähes puolet pitää keskitettyä ratkaisua liian kankeana nykymaailmaan.

Neljä viidestä suomalaisesta pitää vientiteollisuuden kilpailukykyä ratkaisevan tärkeänä maamme työllisyyden ja hyvinvoinnin kannalta.

Teknologiateollisuus on pisimmällä paikallisessa sopimisessa. Sopimuksissamme on paljon mahdollisuuksia yrityskohtaiseen soveltamiseen. Valitettavasti näiden edistäminen on jäänyt keskitettyjen ratkaisujen alle. Energiaa ei ole ”ylimääräiseen” ponnistukseen.

Paikallista sopimista voitaisiin vastaajien mielestä laajentaa: esimerkiksi työajasta ja palkankorotuksista sopisi noin 45 prosenttia paikallistasolla ja ylityökorvauksista vajaa 40 prosenttia.

Valmiutta muutokseen siis on. Keskeistä on nyt avata luottamuksellinen keskustelu yrityksissä. Yrityksen taloudellisen tilanteen, tilauskannan ja kannattavuuden avaaminen henkilöstölle pohjustaa tietä yhteiseen sopimiseen. Vain kannattava yritys voi investoida, kasvaa ja työllistää. 

Markku Alhonen on apulaisjohtaja Teknologiateollisuuden viestinnässä