Peliteollisuus tarvitsee monipuolista osaamista

|
Minna Jokinen

Tuetteistaminen, myynti- ja markkinointiosaaminen, kohderyhmäskaalautuvuuteen liittyvä osaaminen, yritysten sosiaalisten suhteiden hoitaminen, uusiin teknologioihin liittyvä osaaminen, data-analytiikka, pelillistämiseen liittyvä osaaminen, kulttuurien tuntemus, tiimityötaidot ja ketterien kehitysmenetelmien hallinta projekteissa. 

Peliteollisuuden osaamistarpeet ovat jo nyt laaja-alaiset, mutta osaamistarpeet laajenevat edelleen.  Eri aloille tuotettujen hyötypelien merkitys kasvaa jatkuvasti. Niitä kehitetään erityisesti opetus-, koulutus- ja hyvinvointialoille, mutta pelien hyödyntäjien joukko laajenee koko ajan.

Tällä hetkellä ajankohtaista on päälle puettaviin peleihin, sensori- ja anturiteknologiaan sekä lisättyyn todellisuuteen liittyvä osaaminen. Kehitys on kuitenkin nopeaa ja alan ammattilaisilla täytyy olla valmius seurata ja tulkita teknologian kehitystä.

Myös peliteollisuudessa data-analytiikan hyödyntäminen on tärkeää mm. asiakkaiden tarpeiden ja käyttötottumusten analysoinnissa. Psykologiaa, käyttäytymistieteitä ja kuluttajatutkimusta tulisi hyödyntää pelialalla nykyistä enemmän. Asiakkaita koskevan tiedon käsittely edellyttää eettisten pelisääntöjen hallintaa ja asiakaskunnan heterogeenisyys kulttuurien tuntemusta.

Peliteollisuuden työyhteisöt ovat monimuotoisia, mikä lisää monikulttuurisuuteen liittyvien taitojen merkitystä. Projektit ovat nopeatempoisia, ja niissä tulee hallita ketteriin kehitysmenetelmiin perustuvia projektityökaluja. Luovan organisaation johtaminen poikkeaa perinteisestä autoritäärisestä johtamisesta.

Pelien luominen on monialaista yhteistyötä. Eri alojen opiskelijoita ja ammattilaisia tulee törmäyttää järjestämällä yhteisiä työpajoja ja työprojekteja. Pelien hyödynnettävyys eri aloilla edellyttää koulutuksessa lisääntyvää mahdollisuutta valita opintoja eri aloilta ja asteilta. Oppilaitosten ulkopuolella tapahtuvan oppimisen merkitys pitää tunnustaa, siihen tulee kannustaa ja kehittää tunnistamiseen liittyviä käytäntöjä. Oppilaitosten työelämäyhteistyöhön tulee lisätä uusia toimintatapoja.

Tiedot perustuvat Peliteollisuuden osaamistarveraporttiin, joka on opetushallituksen toteuttaman ennakointihankkeen loppuraportti.

Lisätietoja:
Asiantuntija Minna Jokinen,
minna.jokinen@teknologiateollisuus.fi