Uudet tuulet puhaltavat työmarkkinoilla

|
Eeva-Liisa Inkeroinen

AKT:n jääminen ulos kilpailukykysopimuksesta uhkasi viime keväänä Suomen kannalta elintärkeän sopimuksen syntyä. Riski siitä, että AKT kesken kikyn voimassaolon katkaisisi viennin ja muut kuljetukset, oli karvas pala nieltäväksi työnantajille. Myös ay-puolella kikyn synty joutui koetukselle; mitä järkeä on talkoohengessä pidentää työaikaa 24 tunnilla, jos talkoot eivät koske kaikkia. Kiky syntyi, mutta epävarmuus AKT:stä jäi.

Nyt tämä epävarmuus on poistumassa, jos liittojen hallintoelimet hyväksyvät satamien, kumipyöräliikenteen sekä säiliö- ja öljytuotealan neuvottelutulokset; tavara kulkee ja vientituotteet saadaan toimitetuksi maailmalle. Peräti 80 % Suomen viennistä kulkee satamien kautta meriteitse.

AKT:n ja työnantajaliittojen neuvottelutulokset ovat poikkeuksellisia monessa mielessä, vaikka työajanpidennystalkoot jäivätkin muiden harteille.  

Kuten alan neuvotteluosapuolet tiedotteessaan kertovat, he ”kantoivat yhteiskuntavastuuta suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan kuuluvalla tavalla”. Sopimukset neuvoteltiin poissa parrasvaloista lähes kaksi kuukautta etuajassa vailla työrauhauhkaa. Tärkeää on myös pitkä nelivuotinen sopimuskausi, jonka AKT tosin on oikeutettu sopimuskauden loppupuolella katkaisemaan. Joka tapauksessa AKT:n toimialoille on tulossa kikyä huomattavasti pidempi sopimuskausi, joka tuo työmarkkinoille ja talouteen kipeästi kaivattua vakautta. Vientiyritysten ensireaktiot tänään ovat olleet helpottuneita.

Vientivetoisen työmarkkinamallin valmistelun kannalta neuvottelutulosten palkkaratkaisut ovat tervetulleita. Kuten kikyssä, ensimmäinen vuosi mennään nollakorotuksilla. Sen jälkeen kuljetusalojen palkat sidotaan vientiteollisuuden sopimusten kustannusvaikutukseen. Tämä on selkeä tuki vientivetoiselle työmarkkinamallille. Samaan päätyi elintarviketeollisuus aiemmin syksyllä.

Tupojen jälkeiseen työmarkkinatoimintaan on povattu suuria vaikeuksia sekä mediassa että eräiden ay-johtajien puheenvuoroissa. AKT:n sopimusalojen ratkaisut osoittavat kuitenkin, että myös liittotasolla on kyky kantaa yhteiskuntavastuuta ja rakentaa toimivaa sopimusyhteiskuntaa. Samaan pyrkivät vientiliitot omaa sopimustoimintaansa koskevissa neuvotteluissa, joita parhaillaan käydään. Uudet tuulet puhaltavat työmarkkinoilla.

 

Eeva-Liisa Inkeroinen

varatoimitusjohtaja

Teknologiateollisuus ry